Du behöver mer en ett objektiv,
men vilka passar just dig?

Valet av utbytbara objektiv är inte begränsat till det standardobjektiv som följer med kameran. Det finns många andra utmärkta objektiv att utveckla sitt fotograferande med!

Vi vill särskilt rekommendera följande fyra PENTAX-objektiv som tror kan ge dina bilder en ny dimension.

(Standardobjektiv = Objektivet som oftast följer med vid kameraköp)

    pentax lenses

Situation 01

Landskap

Om du vill fotografera landskap från ett ovanligt perspektiv rekommenderar vi DA 35mm F2.4 AL.
Att ändra perspektivet på ett landskap kommer drastiskt att ändra resultatet.

smc PENTAX-DA 35mm F2.4AL

Standard zoom kit lens

smc PENTAX-DA 35mm F2.4 AL

Standardobjektiv

Att fotografera med standardobjektivet från ett stående perspektiv resulterar i en rutinvinkel med skuggor som är lätta att uppfatta på bilden från solstrålarna som filtreras genom träden. Men man får ett helt annat landskap om man väljer att fota från en lägre vinkel nära marken. Den lilla oskärpan som finns i främre delen av bilden skapar ett djup i bilden.

När man fotar med en vinkel som liknar det ögat ser produceras en ”vanlig” landskapsbild. När en fotograf vill ändra perspektivet under fotografering med zoomobjektiv ser man tendenser till att fota från samma position och endast använda zoomfunktionen. När du bär ett objektiv med en fast brännvidd, jobba på att utveckla din medvetenhet om hur du kan ändra vinklar genom att använda din kropp och byta position.


Situation 02

Porträtt

DA 35mm F2.4 AL är ett bra objektiv när man ska fotografera människors naturliga uttryck.
Att fotografera på nära håll underlättar fångandet av dessa naturliga uttryck.

smc PENTAX-DA 35mm F2.4AL Standard zoom kit lens
smc PENTAX-DA 35mm F2.4 AL Standardobjektiv

Försök att fånga naturliga uttryck samtidigt som du deltar i en konversation. Det viktiga är att ni båda är avslappnade med varandra. Den här bilden blev tagen med motivet lugnt placerad på en bänk i skuggan. Den maximala bländaren är stor så personen står ut från bakgrunden mer än hon gjort med ett vanligt standardobjektiv.

Den maximala bländaren skiljer sig mellan den här och objektivet med fast brännvidd då den här har ett större skärpedjup. Under de här förutsättningarna, försvinner då modellen in i bakgrunden. För att skapa en atmosfär som liknar det taget med det objektivet med fast brännvidd är det nödvändigt att välja en position där bakgrunden befinner sig längre bort.


Situation 03

Blommor

För att fotografera blommor mer effektfullt rekommenderar vi DA 35mm F2.4 AL. Du kan upptäcka nya vinklar genom att byta position.

smc PENTAX-DA 35mm F2.4AL Standard zoom kit lens
smc PENTAX-DA 35mm F2.4 AL Standardobjektiv

Fotografen ville fånga blomstersängen men också inkludera intrycket som skapas från byggnaden i bakgrunden. När man att fotografera i ögonnivå med standardobjektivet får man ett förvirrat intryck. Men genom att fotografera med en uppåtriktad vinkel och komma närmare blommorna lyckas fotografen få ordning på bakgrundens komposition och även få in himlen.

Genom att sänka kameran kan man möjligt fota ett liknande foto som detta med objektivet med fast brännvidd. När man ändrar är det viktigt att vara medveten om möjligheterna man skapar genom att byta vinklar snarare än att förlita sig på zoomen. Eftersom objektivet med fast brännvidd inte kan zooma kan den hjälpa dig utveckla en naturlig förståelse för rörelse.


Situation 04

Djur

Testa DA 35mm F2.4 AL för att fotografera djur i spännande vinklar. Genom att matcha djurets ögonnivå med din egen kan du skapa en närhet.

smc PENTAX-DA 35mm F2.4AL Standard zoom kit lens
smc PENTAX-DA 35mm F2.4 AL Standardobjektiv

Den söta kattungen är intresserad av många saker. Genom att guida kattungens blick med hjälp av saker som fångar kattens uppmärksamhet kan fotografen enkelt få ut olika uttryck. När du fotar inomhus, kan du ha mörkare ljusförhållanden än optimalt, men du kan dämpa oskärpan genom att öppna bländaren så att en kortare slutartid används.

När du använder standardobjektivet finns där en omedveten tendens att fotografera med en harmonisk komposition. När du har utvecklat en känsla för rörlighet genom att använda objektivet med fast brännvidd bör du ha mer sinnesnärvaro att kreativt ändra vinklar även när du använder zoomobjektivet.


Nära en mänsklig synvinkel
Standardobjektiv

smc PENTAX-DA 35mm F2.4AL

Standardobjektiv

smc PENTAX-DA 35mm F2.4 AL

smc PENTAX-DA 35mm F2.4 AL 

Med det här objektivet får du en betraktningsvinkel som är väldigt lik det du ser med dina egna ögon. Med en fast brännvidd är det svårt att fånga en bild utan att faktiskt ändra din egen position. Med hjälp av sin betraktningsvinkel som är så lik den vi ser med våra egna ögon finns en risk att man får ganska tråkiga och platta bilder om man inte lär sig utveckla sina egna vinklar. Genom att leta efter den bästa vinkeln kommer du finna att du tar nya och annorlunda bilder i jakten på den perfekta vinkeln.

Situation 01

Landskap

Med DA 50mm F1.8 kan spännande bilder skapas med vacker bokéh-effekt.
Även ett vardagligt motiv kan resultera i minnesvärda bilder genom att använda bokéh-effekter på rätt sätt.

smc PENTAX-DA 50mm F1.8 Standard zoom kit lens

smc PENTAX-DA 50mm F1.8

Standardobjektiv

För att ge den suddiga förgrunden en så mjuk ton som möjligt har fotografen placerat fokuspunkten på den delen av bildfönstret som är längst bort. I jämförelse med bilden tagen med standardobjektivet. Suddigheten är liknande i båda bilderna men intrycket man får av förgrunden skiljer sig.

I jämförelse med bilden från den fasta brännvidden saknar man mjukheten i den här bilden. Genom att bara använda standardobjektivet är det svårt att få så stora skillnader i bilden.


Situation 02

Porträtt

För att fotografera porträtt med skarpa kontraster rekommenderar vi DA 50mm F1.8.
Det är ljusstarkare än standardobjektivet och med den vackra suddigheten i bakgrunden kan man fånga bilder som får motivet att framträda bättre.

smc PENTAX-DA 50mm F1.8 Standard zoom kit lens
smc PENTAX-DA 50mm F1.8 Standardobjektiv

När du är redo att börja med porträttfotografering med en mer professionell ton är det lättast att börja med ett ljusstarkt kort teleobjektiv.  Genom att placera modellen i skuggan blir intrycket av hennes hud lite mjukare. Med standardobjektivet blir bakgrunden ett problem.

Skillnader mellan modellen och bakgrunden är en av de saker som kan få en bild minnesvärd. Genom att använda ett objektiv med fast brännvidd tar man bort de begränsningar som kan skapas i bakgrunden. Det gör att man kan fotografera olika motiv mer fritt. Även standardobjektivet kan kompensera för problem i val av bakgrund.


Situation 03

Blommor

Med DA 50mm F1.8, kan du skapa uttrycksfulla bokéh-effekter som får motivet att stå ut samtidigt som du skildrar bakgrunden.
Närvaron hos motivet kan förbättras ytterligare genom att minska skärpedjupet.

smc PENTAX-DA 50mm F1.8 Standard zoom kit lens
smc PENTAX-DA 50mm F1.8 Standardobjektiv

Det bästa sättet att fånga blommor som är vackra och sticker ut från sin omgivning. Först av allt, leta efter blommor som kan fungera som motiv. Genom att sedan bli medveten om det som finns runt omkring den kan du använda bokéh-effekten för att skapa en suddig förgrund och få en mjuk och nyanserad bild.

Blommor som ”sticker ut” när man tittar på dem med blotta ögat kan lätt smälta in i bakgrunden på bild. Genom att göra små förändringar i vinkel kan du få bättre resultat. Även om du använder standardobjektivet kan det vara bra att ta en sekund extra och tänka igenom vinkeln på bilden.


Situation 04

Djur

DA 50mm F1.8 är mycket bra för att fotografera rörliga djur.
Förmågan att skapa en mjuk suddighet när man fotograferar något som gör det svårt att kontrollera bakgrunden, gör att du kan lägga att din koncentration på att fånga motivet.

smc PENTAX-DA 50mm F1.8 Standard zoom kit lens
smc PENTAX-DA 50mm F1.8 Standarobjektiv

Ett självklart val då den skapar en boké-effekt av bakgrunden så att den nästan smälter. Till skillnad från standardobjektivet, har detta objektiv en största bländare som gör att även foton tagna inomhus kan tas snabbt utan att behöva använda en allt för kort slutartid.

Kattungens uttryck är gulligt men ju mer du tittar på bilden desto mer känns allt runtomkring problematiskt. Barn och djur som till exempel katter rör sig inte alltid på ett sätt som fotografen vill att de ska göra. När det inte finns någon möjlighet att påverka bakgrunden är bokéh-effekten det enda du kan lita på.


Ett objektiv som är lätt att tycka om med speciella fotografiska effekter och bokéh-suddighet

smc PENTAX-DA 50mm F1.8

Kortare telobjektiv

smc PENTAX-DA 50mm F1.8
smc PENTAX-DA 50mm F1.8

Det här objektivet har en moderat tele-betraktningsvinkel. Ett utmärkande drag i denna vinkel är att det är lätt att isolera målet från allt runtomkring. Eftersom den har en stor största bländare är det lätt att hålla kvar de mjuka bokéh-effekterna och använda det för att verkligen visa målet med motivet. Genom att välja ett motiv som är på ett lite längre avstånd än vanligt kan du lättare få en bild som kan använda bokéh-effekten både i bakgrunden och i förgrunden.

Situation 01

Landskap

Om du vill fotografera landskap som är dynamiska rekommenderar vi DA FISH-EYE 10-17mm F3.5-4.5 ED [IF].
Du kan skapa roligare och mer intressanta bilder genom att placera objekt med volym vid kanten av bilden.

smc PENTAX-DA FISH-EYE 10-17mmF3.5-4.5 ED [IF] Standard zoom kit lens

smc PENTAX-DA FISH-EYE 10-17mm F3.5-4.5 ED [IF]

Standardobjektiv

En vacker klar himmel. Fotografen tog den här bilden med trädet i centrum. Byggnaden är förvrängd men det är just den typen av förvrängning som gör det här objektivet så unikt och speciellt. Om du flyttar dig längre ifrån motivet blir förvrängningen mindre och du utökar intrycket av att bilden expanderar.

Genom att byta position från där bilden var tagen med fisheye objektivet försöker fotografen att skapa ett liknande intryck i sin bild. Närvaron hos träden finns där fortfarande men intrycket av att bilden expanderar känns ganska annorlunda. Om det är just intrycket av att bilden expanderar du söker är fisheye objektivet ett mycket bättre alternativ.


Situation 02

Porträtt

Om du vill fotografera porträtt som är dynamiska, rekommenderar vi Pentax DA FISH-EYE 10-17mm F3.5-4.5 ED [IF].
Att fotografera mot en bakgrund med många raka linjer ökar distortionen. Detta skapar en kul bild med en annorlunda känsla.

smc PENTAX-DA FISH-EYE 10-17mm F3.5-4.5 ED [IF] Standard zoom kit lens
smc PENTAX-DA FISH-EYE 10-17mm F3.5-4.5 ED [IF] Standardobjekiv

Den här bilden togs i ett uterum från en vinkel som skapar ett intryck av att bilden expanderar och ger ett djup i bilden. Om man jämför med bilden tagen med standardobjektivet är djupet mycket tydligare.

För att få en känsla av djup har fotografen hukat sig något för att ta bilden. Om man bara ser den här bilden är bilden väldigt vackert komponerad. Men den känns mycket mindre uttrycksfull än fisheye bilden. Att byta objektiv är ett sätt att ge mer variation till dina bilder.


Situation 03

Blommor

Om du vill framhäva formen på blomman mer i din bild rekommenderar vi DA FISH-EYE 10-17mm F3.5-4.5 ED [IF].
Genom att fotografera blomman från olika vinklar skapas olika typer av förvrängning i bilden så att du kan skapa en bild med stor genomslagskraft.

smc PENTAX-DA FISH-EYE 10-17mmF3.5-4.5 ED [IF] Standard zoom kit lens
smc PENTAX-DA FISH-EYE 10-17mm F3.5-4.5 ED [IF] Standardobjektiv

När du fotograferar en rund blomma är ett sätt att stärka blommans närvaro att skapa en förvrängning i bilden. Det är extra effektivt just med blommor som t.ex. solrosor som verkligen är runda. Expansionen i bakgrunden gör att bilden ser ut som att den är fotograferad ur en insekts synvinkel. Försök att föreställa dig själv som en insekt medan du letar efter ett bra motiv att fotografera.

Om meningen är att porträttera en vacker blomma är det här objektivet ett bättre alternativ. Men, även om den här bilden är väldigt vacker så saknar den något spännande och överraskande som gör ett intryck hos betraktaren. Försök att byta objektiv för att komma från att alla landskap ser ut som något som betraktaren sätt förut.


Situation 04

Djur

Vi rekommenderar fisheye-objektivet för komiska bilder som t.ex. ”big nose” bilder.
Genom att byta avstånd medan du fotar kan du fånga många olika roliga miner.

smc PENTAX-DA FISH-EYE 10-17mm F3.5-4.5 ED [IF] Standard zoom kit lens
smc PENTAX-DA FISH-EYE 10-17mm F3.5-4.5 ED [IF] Standardobjekit

När fotografen närmade sig katten blev den nyfiken och bestämde sig för att komma lite närmare. Om du tittar genom sökaren kan det skapa varsamhet hos katten så vi rekommenderar att du tittar live och flyttar kameran närmre.

Standardobjektivet är helt okej för att ta vanliga fina bilder, men det finns gånger då sådana traditionella bilder känns otillräckliga. Genom att använda ett objektiv som ger möjlighet till extrema förändringar i bilden kommer en uppfriskande omväxling bli möjlig och ge ett helt nytt sätt att se på saker.


Ett objektiv med förmågan att expandera och reformera

smc PENTAX-DA FISH-EYE 10-17mmF3.5-4.5 ED [IF]

Fisheye-objektiv

smc PENTAX-DA FISH-EYE 10-17mm F3.5-4.5 ED [IF]
smc PENTAX-DA FISH-EYE 10-17mm F3.5-4.5 ED [IF]

Det här objektivet ger möjlighet till extrem vidvinkel från ultra vid till fisheye. Betraktningsvinkeln hos objektivet är mycket bredare än hos ett vanligt människo-öga. Det gör att du ser en expansion i bilden som du aldrig ser i verkliga livet. Den karaktäristiska förvridningen blir tydligare ju närmare motivet du befinner dig. När du blivit van vid fisheye kan du sluta att hela tiden jaga de vinklarna med extrem räckvidd och lära dig använda objektivet även till de små detaljerna.

Situation 01

Landskap

Om du hittar ett motiv som du tycker extra mycket om rekommenderar vi att du fotograferar med the DFA MACRO 50mm F2.8.
Det kan porträttera små detaljer bättre än standardobjektivet.

smc PENTAX-D FA Macro 50mm F2.8 Standard zoom kit lens

smc PENTAX-D FA Macro 50mm F2.8

Standardobjektiv

Fotografen fokuserade på metalldetaljen som håller allt på plats. Han var försiktig med att inte hamna för nära och på så sätt förlora atmosfären som skapas. Att få komma nära sitt motiv är en sak som är rolig med makro-objektivet, men ibland måste man vara försiktig för att inte tappa helhetsbalansen.

Den här bilden har fotografen fotat från samma avstånd som med makroobjektivet. Den höga standarden på standardobjektivet kan användas när man vill ta närbilder som denna. Titta gärna noga på exemplen för att se skillnaderna mellan standardobjektivet och ett objektiv med fast brännvidd.


Situation 02

Porträtt

Med DFA MACRO 50mm F2.8, kan du koncentrera dig på små detaljer hos människokroppen, t.ex. fingertopparna.
När du fotar med makro-objektiv kommer intrycket i bilden att förändras beroende på vilken fokuspunkt du använt, vilket leder till många olika uttryck i dina bilder.

smc PENTAX-D FA Macro 50mm F2.8 Standard zoom kit lens
smc PENTAX-D FA Macro 50mm F2.8 Standardobjektiv

Fotografens fokus låg denna gång hos fingrarna så fokuspunkten var nageln på långfingret. Med fokuspunktens närvaro försvinner bokéh-effekten in i bakgrunden. Att glansen från nageln känns starkare än på bilden tagen med standardobjektivet visar skärpan som det här objektivet har.

Skillnaderna mellan intrycken som ges av ljuset är viktiga här då du kan jämföra två bilder som är tagna på samma plats. Om det bara fanns en bild skulle standardobjektivets bild se bra ut men det är när man jämför de två som man förstår skillnaderna.


Situation 03

Blommor

Om du vill komma närmare för att kunna fotografera blommorna så stora som möjligt är det dags att testa DFA MACRO 50mm F2.8.
Även de minsta detaljerna är porträtterade.

smc PENTAX-D FA Macro 50mm F2.8 Standard zoom kit lens
smc PENTAX-D FA Macro 50mm F2.8 Standardobjektiv

Fotografen gick så nära blomman som möjligt. Här kan vi se skillnaderna mellan ett speciellt makroobjektiv och standardobjektivet. Ett sätt att fotografera blommor på är att utnyttja omgivningen genom att inkludera bakgrunden, men vill man ha speciella delar av blomman behövs ett makro-objektiv.

Den här bilden togs på minsta möjliga avstånd med standardobjektivet. För att få en mjukhet i blomman hade det varit trevligt att kunna gå närmare. För att fotografera blommor ger makro-objektivet mer frihet och det är enklare att skapa minnesvärda kompositioner.


Situation 04

Djur

Med DFA MACRO 50mm F2.8 kan du fokusera på specifika detaljer och upptäcka dimensioner som annars inte  märks hos ett vanligt standardmotiv.

smc PENTAX-D FA Macro 50mm F2.8 Standard zoom kit lens
smc PENTAX-D FA Macro 50mm F2.8 Standardobjektiv

I den här pupillen syns styrkan hos ett vilt djur. Om man istället tar en bild på hela katten kan det vara svårt att skapa något annat intryck än ”söt”. Men genom att förvränga vyn och bara fokusera på en specifik del av katten ger man den ett helt nytt uttryck. För att kunna komma nära är grundregeln att låta katten vänja sig vid din närhet och sedan närma sig långsamt.

Fotografen ville fånga uttrycket hos den här lugna katten. Charmen i de runda pupillerna skapar ett väldigt annorlunda uttryck än bilden som är tagen med ett makroobjektiv. Genom att byta objektiv skapar man möjligheter att lära sig om olika typer av bilder.


Ett objektiv för att återupptäcka saker du såg som barn.

smc PENTAX-D FA Macro 50mm F2.8

Makro-objektiv

smc PENTAX-D FA Macro 50mm F2.8
smc PENTAX-D FA Macro 50mm F2.8

Det utmärkande karaktärsdraget hos makroobjektivet är dess förmåga att komma nära motivet. Upptäckter man  gör när man kommer nära är fulla av roliga och fascinerand. Det kommer att vara lättare att fotografera om du först noggrant observerar ditt motiv med dina egna ögon och hittar en konkret punkt att fokusera på. När du hittat ditt motiv och börjat komma nära, kommer du att inse att minsta lilla skakning kommer att spela roll och det kan vara bra att ändra slutartiden eller att ta precis den sekunden som vinden slutar blåsa.

till toppen